Jaguar I-Pace EV400 Forum banner

Slechte audiokwaliteit na update naar S22A

9.2K views 45 replies 10 participants last post by  pbmusic  
#1 ·
Hallo!

Ik ben hier nieuw, de auto is geweldig om een miljoen redenen die ik niet zal noemen en die jullie allemaal al weten.

tl;dr - Op mijn auto zorgt de S22A-update ervoor dat muziek die via CarPlay wordt afgespeeld, verschrikkelijk klinkt.

Ik heb mijn CPO 2019 S nu een paar maanden en ik ben nu een veteraan van het probleem dat het laagspanningssysteem de auto blokkeert, wat hier in LA vakkundig door de dealer is afgehandeld. De dealer heeft een aantal software-updates uitgevoerd als onderdeel van de reparatie. Kort nadat ik de auto had opgehaald, accepteerde ik een SOTA-updateprompt en kreeg ik de infotainment ingesteld op versie S22A. Het duurde een paar uur en een paar starts voordat de CarPlay-navigatie goed werkte, en ik moest een paar keer schakelen tussen een klok van 12 uur en 24 uur voordat het centrale display het oppakte, maar het grote probleem is de geluidsverwerking, vooral bij het gebruik van Apple Music via CarPlay.

Wat ik hoor (en niet hoorde vóór de update) is een enorme hoeveelheid dynamische compressie. Bronmateriaal dat al brick walled is (in de audio mastering zin) klinkt iets meer verpletterd dan het zou moeten, maar oudere dingen met meer dynamisch bereik in de mastering zijn bijna niet te beluisteren. Alles is super pompachtig, met gitaarfret piepjes en bekkens die overal rondvliegen en dan worden hele mixen opgeslokt in zwarte gaten van bas wanneer de limiters echt in werking treden. Het is een puinhoop.

Ik merk het probleem niet zo erg via de radio (inclusief Sirius), maar die signalen worden meestal toch (dynamisch) gecomprimeerd.

Ik heb hier nog niet met de garage of met Jaguar over gesproken, dus als ik dat doe, ben ik misschien een stuk deskundiger. Maar hier zijn mijn theorieën:

1. Er is een mismatch tussen de software die in mijn auto draait en het systeem. Ik heb geen toegang tot surroundparameters, alleen EQ en balans. Misschien probeert de software wat gimmicky surround-dingen uit te voeren op een systeem waar de hardware het niet ondersteunt, en er is een fout.

2. Er is geen mismatch en Jaguar/Meridian besloten om een nieuwe, slecht doordachte DSP-module op te nemen die buiten het bereik van de consument valt, en wachten tot ik ze bedank.

3. Er is een menu op diep niveau dat ik te dom ben om te vinden waar ik deze "functie" kan uitschakelen. Het doet denken aan iets dat ik in de literatuur vond, bekend als Dynamic Volume Control, maar ik denk niet dat mijn auto dat heeft. En als dat wel zo is, wou ik dat het niet zo was.

Ik denk niet dat dit een probleem is van gouden oren, en ik heb niet bijzonder hoge verwachtingen van dit audiosysteem. Ik vond het acceptabel schoon en ongecompliceerd, en redelijk responsief op mijn lichte EQ-aanpassingen.

Als iemand anders hoort wat ik hoor op hun eigen systemen, laat het me dan weten. Ondertussen houd ik de groep op de hoogte als ik er met de technici over praat.

Oké, doei!

Paul

Image

Image

#3 ·
Ha! Niet echt een auto-audio man, gewoon veel jaren muziek opgenomen. De Meridian surround-dingen zijn precies het soort dingen waarvan ik zou verwachten dat ze dit veroorzaken als ze niet helemaal goed werken, maar mijn systeem heeft me hier nog nooit instellingen voor laten zien. De mijne is een S en ik denk niet dat hij het fancy systeem heeft.

Het klinkt voor mij niet als een probleem met de bandbreedte van de gegevens, hoewel het meer opvalt met mijn telefoon als bron dan met ether- of satellietradio... Ik denk dat het komt omdat ik me met mijn eigen muziekcollectie meer bewust ben van hoe het materiaal zou moeten klinken, en ik verwacht ook een bepaalde mate van dynamische afvlakking bij radio-uitzendingen. Aan de andere kant hoor ik het probleem niet als ik mijn telefoon via CarPlay in de auto van mijn vrouw gebruik.

Defecte luidsprekers... misschien heeft het systeem een begrenzer die de luidsprekers moet beschermen, en die treedt veel eerder in werking dan zou moeten (ik moet eraan toevoegen dat het probleem op alle luisterniveaus bestaat).

Alle gedachten zijn welkom! Dank u!

#4 ·
UPDATE

Spoiler alert: Niet veel te melden.

De dealer in Los Angeles (uitstekende service trouwens) vond een update voor de software van de versterkerbesturing, die losstaat van de SOTA-software voor het infotainment-systeem in het algemeen, en installeerde deze. Helaas loste dat het probleem niet op. De dealer gaat meer onderzoek doen voordat ik de auto terugbreng. De volgende stap voor mij is om te kijken of ik een kanaal kan openen naar Jaguar of Meridian.

Blijf kijken!

P

#5 ·
UPDATE

Niets technisch te melden. Ik heb echter een webformulier bij Meridian ingevuld en kreeg binnen een paar dagen een antwoord, samen met een verwijzing van het probleem naar Jaguar UK en vervolgens naar het directiekantoor van Jaguar Land Rover North America. Er is nu een zaaknummer. Dit is in mijn ervaring een vrij uitzonderlijke responsiviteit, dus ik wilde het hier plaatsen om lof te geven waar het verdiend wordt.

Meer volgt.

P

#6 ·
Ik heb een antwoord van JLR ontvangen, en het antwoord is "alles is in orde, wat je ook hoort, is de bedoeling." Ik heb de vertegenwoordiger om iets specifieker gevraagd en zal volgende week verslag uitbrengen. In de tussentijd zou ik graag willen weten of iemand anders iets soortgelijks ervaart. Het is het meest merkbaar bij materiaal met een groot dynamisch bereik, zoals oudere masters of klassieke muziek.

Bedankt!

P

#7 ·
Hier is weer een update. Ik heb een paar testbestanden gemaakt met witte ruis en sinuspulsen op verschillende niveaus en frequenties (in het geval van de sinuspulsen), ze in drie lossless formaten gekopieerd en ze rechtstreeks via een USB-stick via het systeem afgespeeld. Ik heb nu een beter beeld van welke onzin het systeem op het signaal toepast, samen met overtuigend bewijs dat het niets te maken heeft met CarPlay of de iPhone.

Stop hier als je niet met nerds besmeurd wilt worden.

Aan de bovenkant (dynamisch gezien) is er veel agressieve compressie en/of peak limiting die plaatsvindt boven ongeveer -10dB (op de digitale schaal), zodat opeenvolgende uitbarstingen van witte ruis op -10dB en dan -5dB bijna hetzelfde klinken. Ik denk dat het hele spectrum wordt geattenueerd (d.w.z. het is geen multiband), want met constante witte ruis die wordt overgelegd met sinuspulsen, kun je de bovenste frequenties van de witte ruis horen dalen met elke puls, ongeacht de frequentie van de puls (ik heb octaven van 1 kHz tot 62,5 Hz gedaan). Het lijkt echter dit proces apart op het linker- en rechterkanaal uit te voeren. Er is een deel van de test waarbij de pulsen afwisselen links en rechts, en je kunt de witte ruis 180 graden tegengesteld heen en weer horen pannen (er kunnen hier wat psychoakoestische effecten aan de hand zijn, maar ik betwijfel of het zoveel kan zijn). Duidelijker is dat er een langzame boost wordt toegepast telkens wanneer het signaal langer dan een seconde of twee onder ongeveer -35dB blijft, zodat over de loop van bijvoorbeeld zes seconden, constante witte ruis die op zulke niveaus wordt afgedrukt, geleidelijk verdubbelt in schijnbare luidheid.

Ik moet ervan uitgaan dat dit gedrag te complex is om het resultaat te zijn van iets dat kapot is. Ik vermoed dat het hetzelfde SOTA-pakket is dat over de hele in aanmerking komende productlijn wordt uitgerold, met de verwachting dat bepaalde functies beschikbaar of niet beschikbaar zullen zijn, afhankelijk van het voertuig, en dat "obsceen agressieve dynamische bereikreductie" een knop is die je op een andere auto kunt indrukken, maar ik ben blijven steken in de "aan"-positie op een systeem dat te dom is om het als een adresseerbare parameter te onthullen. Als ik er bijzonder chagrijnig over ben, ga ik ervan uit dat Jaguar denkt dat het niemand met de basisstereo-installatie iets kan schelen hoe het klinkt, en er niet over heeft nagedacht hoe de update zich in dergelijke systemen zou gedragen.

Als ik de enige ben die hierom geeft, dan zij het zo, maar als iemand anders iets soortgelijks heeft opgemerkt en denkt dat hij misschien gek is, dan ben je niet alleen!

Oké, tot ziens

P

#10 ·
Ik kan me zeker scenario's voorstellen waarin dit gedrag de voorkeur zou hebben, net zoals je hebt gesuggereerd, wanneer er overmatig omgevingsgeluid is en de gebruiker/bestuurder het zat is om de stille delen harder te zetten. Het is gewoon irritant dat Jaguar besloot dat er in bepaalde configuraties geen manier zou zijn om dit uit te schakelen, en het is nauwelijks een transparant effect.

Ja, ik weet zeker dat de dealer een A/B-vergelijking voor me zou opzetten, als een manier om te versterken wat ik al weet. Ik ben nog niet klaar met mijn gesprek met de corporate, dus we zullen zien wat er nodig is.

P

#11 ·
De testresultaten van vandaag waren hetzelfde: iPhone versus USB-stick, meerdere bestandsformaten. Ik heb nog geen iPhone van iemand anders via CarPlay aangesloten, wat ik waarschijnlijk wel zou moeten doen om bewijs aan het bewijs toe te voegen, maar de USB-test sluit de mogelijkheid dat de bron het probleem is, vrijwel uit.

#12 ·
Ik ben ervan overtuigd dat mijn I-Pace uit 2020 een soort signaal- of compressieprobleem heeft, waardoor de muziek nogal vlak aanvoelt. Ik had hetzelfde Meridien-systeem in mijn XE en het verschil tussen de twee is enorm. Ik vond het geweldig in mijn XE en ben totaal niet onder de indruk van het systeem in mijn I-Pace. Dit is zo gebleven sinds ik hem kocht, ondanks vele ICTP-updates. Het is niet afhankelijk van de bron en de EQ helpt niet. Helaas heeft de dealer nooit I-Paces op voorraad, zodat ik het systeem kan vergelijken met een ander voertuig.

#13 ·
Het is zeer aannemelijk dat we hier hetzelfde beschrijven. Ik ontdekte dat de update die vorig jaar december plaatsvond, de enige update was die mijn auto sinds 2019 heeft gehad (ik kocht hem in november als CPO), dus de vreemdheid zou ergens onderweg begonnen kunnen zijn. Er is geen specifieke oplossing op komst, dus ik hoop gewoon dat ze dit met de volgende update zullen corrigeren. Ik denk dat het daarvoor goed zou zijn als meer mensen erover zouden klagen.

#14 ·
Wie hier weet iets over SDD/CCF? Ik heb de hypothese dat als ik onder de digitale motorkap zou kunnen kijken (of mijn dealer zover zou kunnen krijgen), ik een soort configuratiefout zou kunnen identificeren die ervoor zorgt dat mijn audio slecht klinkt, OF de auto zou kunnen foppen om me toegang te geven tot een paar extra schuifregelaars en selectievakjes die mijn systeem momenteel mist. Advies?

#15 ·
Ik hoorde hetzelfde als jij... ik was echt verrast. Luisterde naar Rammstein, en er is een deel dat erg explosief is met de drums, en het kromp allemaal in elkaar en alle kracht verdween. Overgeschakeld naar stereo en het was oké. Alle andere opties hadden een zeer sterk gecomprimeerd geluid dat alle dynamiek doodt. Ik heb een 19 HSE met de top stereo optie

#16 ·
Precies!

Het is interessant voor mij dat het probleem in de stereomodus leek te verdwijnen. Op de 380w heb ik alleen stereo, dus ik vraag me af of de software om de een of andere reden vastzat in de surround-modus, ook al ondersteunt mijn systeem het niet. Ik ga het woord blijven verspreiden en rapporten van andere eigenaren verzamelen om te zien of we hier uiteindelijk een reactie op kunnen krijgen.

Bedankt!

P

Ik hoorde hetzelfde als jij... ik was echt verrast. Luisterde naar Rammstein, en er is een deel dat erg explosief is met de drums, en het kromp allemaal samen en alle kracht verdween. Overgeschakeld naar stereo en het was oké. Alle andere opties hadden een zeer sterk gecomprimeerd geluid dat alle dynamiek doodt. Ik heb een 19 HSE met de top stereo-optie

#17 ·
Hé pb, is er een "protocol" dat je misschien wilt dat sommigen van ons proberen, om te zien of we je waarnemingen kunnen reproduceren (zonder de zorgvuldige analyse en metingen die je hebt gedaan, omdat dat buiten de mogelijkheden van de meesten hier valt)? Bijvoorbeeld een specifiek nummer, specifieke instellingen om te proberen in de audio, etc.?

#18 ·
Er is een gedeelte van het testbestand dat ik heb gemaakt waar het gedrag heel duidelijk is. Ik zal een kleiner bestand maken van alleen dat gedeelte en het plaatsen met instructies.

Als je gewoon naar wat muziek wilt luisteren, kies dan iets dat een mix heeft van luide en stille delen. Als het klinkt alsof er niet genoeg verschil is tussen de twee, dan heb je het probleem dat ik heb. Iets bekends uit het klassieke repertoire, zoals misschien 1812 Overture, zou dit moeten onthullen.

Het nummer "Synchronicity I" van The Police lijkt de limiters vooral gek te maken, maar mijn oor is er misschien gevoelig voor. Je zou naar dat nummer kunnen luisteren, en als het klinkt alsof de zang en bekkens ronddansen in plaats van met een consistente volume en positie op het geluidsbeeld op je af te komen, dan heb je het probleem dat ik heb.

Ik heb het 380w-systeem, dus de enige instellingen die ik heb zijn bas, treble, sub en fader/balans. Als je dit kunt reproduceren op een systeem met meer opties, of op een PIVI-systeem, zou ik geïnteresseerd zijn om te weten welke "geavanceerde" instellingen het lijken te corrigeren.

Bedankt! Ik zal morgen een nieuw testbestand plaatsen.

P

#19 ·

Hier is een testbestand voor iedereen die nieuwsgierig is. Het bestand bestaat uit twee verschillende reeksen, en elk speelt twee keer achter elkaar af. Kopieer het naar een USB-stick en speel het daarvandaan af. Lees verder voor gedetailleerde beschrijvingen van wat er in het bestand wordt afgedrukt en waar je op moet letten.

Voor het gemak verwijs ik naar de ongewenste verwerking die mijn systeem toepast als "Suck-pression".

De eerste reeks begint met 8 seconden witte ruis op een constante -15dB. Hoewel het probleem optreedt bij alle luisterniveaus, kun je de volume als referentie instellen op "comfortabel luid" tijdens deze initiële toon. Na 8 seconden zijn er nog eens 8 seconden witte ruis op -3dB. Zonder Suck-pression zou deze sectie veel, veel luider moeten zijn dan de vorige sectie, waarschijnlijk behoorlijk oncomfortabel. Met Suck-pression klinkt het net iets luider dan de vorige sectie, omdat Suck-pression het niveau automatisch dempt. De derde sectie is 8 seconden witte ruis op een constante -40dB. Je zult horen dat het niveau met een enorme hoeveelheid daalt, maar dan zal Suck-pression het volume geleidelijk verhogen over de 8 seconden, subjectief tot ongeveer het dubbele van het oorspronkelijke volume. Denk eraan dat deze sectie is opgenomen op een constante -40dB zonder verandering in niveau.

Die reeks herhaalt zich, dan begint een vergelijkbare reeks. Deze keer wordt elke sectie met witte ruis ongeveer 5dB lager afgedrukt dan voorheen (dus -20dB, -8dB en -45dB respectievelijk). Dat is om ruimte te geven voor een extra laag, namelijk een 1kHz testtoon die wordt afgedrukt op -15dB. Dit zal helpen om te verduidelijken dat de tweede witte ruissectie wordt gedempt, want terwijl de testtoon voor de rest van het bestand op een onwrikbaar niveau wordt afgedrukt, zal het klinken alsof het veel lager daalt wanneer de tweede witte ruisuitbarsting komt. Dat is Suck-pression in actie.

Als genoeg mensen hierover klagen, hoop ik dat Jaguar in de volgende release een knop opneemt voor Suck-pression hi, lo en OFF in onze auto's. Zo'n knop kan zelfs bestaan in andere JLR-auto's met verschillende infotainmentsystemen. Er zijn omstandigheden waarin Suck-pression wenselijk kan zijn voor sommige luisteraars. Persoonlijk haat ik het met vuur. In minder technische termen dan hierboven, zuigt het het leven uit alles, introduceert het veel fladderende inconsistentie, verstoort het de frequentiebalans, vernietigt het fade-outs, enz. enz. Het geheel is krankzinnig, want het basis Meridian 380w-systeem was eigenlijk best goed voordat dit probleem begon. Met andere woorden, het is niet alleen sucky, het is onnodig sucky.

Graag beantwoord ik andere vragen. Ik zal met iedereen geek outen zolang het duurt.

Veel plezier!
P

#22 ·
Geweldige experimenten. Heeft u de daadwerkelijke cijfers of alleen deze screenshots van een app? Als u de cijfers heeft, kunt u de puntgewijze verschillen plotten, wat visueel zal benadrukken wat u in de beschrijvingen schrijft. Een schaal op de Y-as kan ook nuttig zijn, omdat u de input en output verschillend schaalt. Ik heb meer suggesties, maar laten we beginnen met de cijfers als u ze heeft.

#23 ·
Ja, de software die ik gebruik zet dB niet op de Y-as, ik neem aan omdat de golfvormweergaven een indirecte relatie hebben met de intensiteit uitgedrukt in dB, en er zijn ongeveer 17 verschillende opties voor VU-meting waarvan ik aanneem dat ze elk een andere wiskundige relatie hebben met de grafieken. Ik denk dat de echte manier om dit te doen zou zijn om een analysetool te krijgen die zijn gemeten intensiteit (met specificatie van het type meting dat wordt gebruikt) tegen de tijd als een grafiek uitzet, in plaats van alleen golfvormafbeeldingen te gebruiken. Dit alles nadert de grenzen van mijn technische kennis en ik ben er vrij zeker van dat mijn publiek (Meridian en Jaguar) me toch zal negeren lol.

#24 ·
Ik weet dat dit forum een breed scala aan ervaringen met JLR-ondersteuning weerspiegelt, maar ik ben verbaasd en dankbaar dat dit lijkt te zijn gelukt.

Van Meridian:

"Ter update: Meridian en JLR hebben onze workshop over deze kwestie afgerond en onze bevindingen ingediend bij fleet management bij JLR, ter verwerking. Uiteindelijk zal er intern bij JLR een releaseproces worden besloten en uitgerold naar de betreffende klanten. Momenteel heb ik geen indicatie van hoe lang dit zou kunnen duren.

De wijzigingen zullen een verbetering van de dynamiek van het systeem bij alle volumes en de prestaties aan de bovenkant van de volumecurve laten zien.

We willen u bedanken dat u dit rechtstreeks onder onze aandacht hebt gebracht en we hopen dat u net zo blij bent met de uitkomst als wij.

Als er belangrijke updates of wijzigingen zijn, neem ik contact met u op, anders wil ik u een prachtige dag wensen en ik hoop dat u met deze update ten volle van uw Meridian audiosysteem kunt genieten."

Ik zal updates blijven geven, maar voor nu wil ik dit even vieren. Dit is uitzonderlijk responsief gedrag van het bedrijf, en hoewel ik me realiseer dat niet iedereen dit soort ervaringen heeft gehad bij elk probleem, vind ik het belangrijk om er positieve aandacht aan te besteden wanneer het gebeurt. HOERA!

P

#26 ·
Wauw, enorm nieuws. Ik denk niet dat ze zich expliciet vastleggen op een release, maar het klinkt alsof er een behoorlijke kans is dat we er een zullen zien. Ik zou niet snel iets verwachten (het lijkt erop dat we nu een jaarlijkse updatecyclus hebben, uitgebracht in/rond november), als ze dit daadwerkelijk aanpakken, zal het enorm zijn. Ik haat het geluidssysteem in mijn I-Pace. Had effectief hetzelfde Meridien-systeem in mijn XE en was er absoluut dol op.

#27 ·
Het enige wat ik kan zeggen is: “WOW!”

Ik heb onlangs mijn E-Pace gekregen en ben GEK op de auto. Maar met een achtergrond in audio-engineering haat ik absoluut hoe het meridian-systeem klinkt. Het lijkt erop dat de mensen die ik het heb laten zien het verschil niet kennen en ik dacht dat ik gek werd.

Bedankt voor al je harde werk hieraan, het is ongelooflijk. Door je experimenten en bevindingen te lezen, werd alles wat ik hoorde bevestigd. Ergens zit een harde limiter en ik heb alleen toegang tot dezelfde instellingen als jij, zonder de mogelijkheid om iets te veranderen.

De reactie van het bedrijf die je hebt ontvangen is ook fantastisch en geeft me de hoop dat er een dag komt dat ik graag naar muziek in mijn auto zal luisteren.

#28 ·
Hallo, ik heb dit probleem ook. Net een XE P300 HSE gekocht en de Meridian is gewoon verschrikkelijk.
Wat me verbaast is dat ik al een XE fase 1 had met de 380W Meridian en het geluid was echt, echt goed. Nu klinkt het gewoon als totale rotzooi, met een GEKKE compressie waardoor het voor mij onmogelijk is om naar muziek te luisteren. Als semi-professionele muzikant is dit een enorme teleurstelling voor mij, ook al is de auto zelf geweldig.
De dealer (Jaguar in België) vertelde me dat het het Meridian surround systeem was, maar ik denk dat hij zich vergist, aangezien er niet "surround" onder het Meridian logo op de luidsprekers staat. Hoe dan ook, het zou niet zo moeten klinken. Zelfs het basis Jaguar-systeem klinkt beter dan dit.
Ik heb mijn systeem gecontroleerd en het is bijgewerkt naar de nieuwste versie. Nu vraag ik me af of er een vergissing is geweest in de update-instellingen. Zoals je eerder al zei, is er misschien een update voor het surround systeem toegepast op onze 380w Meridian versie, waardoor de puinhoop is ontstaan.
Hoe dan ook, ik ga naar Jaguar als ik tijd heb. Maar ik ben niet van plan om bijzonder aardig te zijn. Reactief zijn en vriendelijke antwoorden sturen is één ding, maar daadwerkelijke oplossingen aandragen is iets anders. Ik zal om een oplossing vragen en zal mijn mond niet houden als ik de kwalificaties kies om de shitiness van het geluidssysteem te beschrijven. 😁