Disclaimer: Ik verkoop noch heb ik enige interesse in producten die hieronder worden genoemd. Ze worden alleen als referentiemateriaal vermeld en afgebeeld. Er zijn verschillende producten op de markt die de genoemde functies bieden. Lezers kunnen naar deze of vergelijkbare producten zoeken en deze kopen naar eigen keuze. Voorgestelde zoekreeks "bluetooth 12v battery monitor".
Deze zijn niet gecertificeerd als wetenschappelijk nauwkeurige apparaten. Gebruik ze als een algemene leidraad voor wat er met uw batterijen gebeurt, niet als exacte spanningsmeetapparaten. Ik ontdekte dat de spanningen die ze rapporteerden ongeveer 0,7 volt lager waren dan de "hulpaccuspanning" die in WattCat werd gerapporteerd (gegevens die door de auto aan Jaguar-servers worden geleverd). De apparaten maken een momentopname van de spanningsmetingen en kunnen op elk moment met tienden van een volt variëren, waardoor er rimpelingen in de gegevens ontstaan, zoals u in de onderstaande grafieken kunt zien.
-----------------------------------------
Het monitoren van 12V-batterijen in EV's zou verstandig zijn. Uitvallen kan ertoe leiden dat u strandt, of in de ergste gevallen dat een voertuig in het verkeer stil komt te staan, ook al heeft de tractiebatterij voldoende stroom. Raadpleeg deze thread voor informatie over het omgaan met 12V-batterijstoringen.
www.i-paceforum.com
Als een kans om een heads-up te krijgen voor een zwakke 12V-batterij en deze te vervangen voordat er een probleem is, kan men bewakingsapparaten toevoegen. Hieronder laat ik zien hoe ik apparaten toevoeg die de spanning en capaciteit van 12V-batterijen bewaken. Ze vereisen een smartphone voor een app die de informatie weergeeft en probleemmeldingen op de smartphone kan activeren. Ze vereisen een Bluetooth-verbinding en locatie toestemming.
Ik heb al apparaten van het merk LNEX in gebruik voor andere 12V-batterijtoepassingen. De app hiervoor is beperkt tot 4 apparaten, dus ik moest er een vinden die een andere app gebruikte (of op de een of andere manier uitzoeken hoe ik twee afzonderlijke kopieën van dezelfde app op één telefoon kon draaien). Ik ging voor goedkoop en kreeg een ander merk, Quicklinks, zoals hieronder weergegeven.
De apparaten (ongeacht het merk) worden geleverd met instructies voor de installatie van het apparaat, de installatie van de juiste app en het gebruik van de app. Lees de instructies zorgvuldig. Ik vond de installatie van het eerste apparaat eenvoudig, maar het toevoegen van een tweede (of meer) apparaat aan de app is misschien niet zo eenvoudig.
Ik heb er eerst een op de startaccu geïnstalleerd, zoals hieronder te zien is. Bevestig met een 10 mm dopsleutel de plusdraad (rode connector) aan de positieve busbar van de accu en de min-draad (zwarte connector) rechtstreeks aan de negatieve poolklem. Deze laatste verbinding omzeilt de BMS om mogelijke interferentie van de ene naar de andere te voorkomen. Modeljaar 2019 wordt getoond. Modeljaar 2021 en volgende zullen iets anders zijn.
Let op de oriëntatie van de positieve aansluiting. Hierdoor kon de rode dop weer op de busbar worden geplaatst (niet afgebeeld). Ik heb de monitor ook verder naar beneden gestopt voordat ik de afdekking weer terugplaatste.
Voor de hulpaccu op voertuigen van vóór modeljaar 2021 bevestigt u de zwarte connector aan de negatieve pool bij de klem voor de massakabel en de rode connector aan de 13 mm moer die de zekeringen aan de positieve poolstang bevestigt. Met deze laatste locatie kan de rode beschermkap weer worden geplaatst. Mogelijk moet u deze een beetje aanpassen aan wat op de afbeelding wordt getoond, aangezien een van de bevestigingsclips van de dop zich in de buurt van deze locatie bevindt. Ik moest de mijne aanpassen nadat ik deze foto had gemaakt.
Ik gebruikte de app om te controleren of het apparaat werkte nadat ik de startaccu-monitor had geïnstalleerd en de installatie-instructies had gevolgd. Daarna installeerde ik de hulpaccu-monitor en gebruikte de app voor de installatie. Misschien wilt u beide monitoren installeren, indien nodig, en vervolgens de app gebruiken. De volgorde maakt niet uit en ik weet niet of het de ene of de andere manier gemakkelijker is.
Nu de apparaten de batterijen bewaken, kan ik de huidige laadtoestand/capaciteit en spanning voor elk van hen krijgen. De app voor deze apparaten (en de INEX-apparaten die ik op andere batterijen heb) kan een grafiek maken voor de spanning van elke batterij voor een dag. De apparaten bewaren tot 35 dagen aan gegevens als u de app om de een of andere reden niet bekijkt (bijvoorbeeld op zakenreis).
Hier is een grafiek van een dag voor de hulpaccu in mijn auto. Links staat de auto in de garage, niet aangesloten op een oplader. Dit was 12,8 V. Een dip naar 12,42 V deed zich voor toen ik de bestuurdersdeur opende. Een stijging naar 14,25 V deed zich voor toen ik begon te rijden. Een dip naar 12,48 V kwam bij mijn eerste stop. Een terugkeer naar 14,1x V gebeurde toen ik het rijden hervatte, maar daalde tot de periode van ongeveer 13 V voor een periode van slaaptijd van de auto. De volgende korte rit stuurde hem naar het bereik van 14.x V met een daling naar 12,9 V toen ik terug in de garage was en hem uitschakelde.
Zodra ik de oplaadkabel aansloot, sprong hij naar 14,1+ V en nam hij vervolgens langzaam af in de loop van de lange oplaadsessie. De dip naar rechts werd veroorzaakt door een korte stroomuitval in het huis (het gebeurt vaak) en u kunt het einde van de grafiek zien die laat zien dat de spanning was gedaald tot wat hij was vóór het rijden en opladen, nadat het opladen was voltooid.
Hier is de grafiek van dezelfde dag voor de startaccu.
Hoewel er vergelijkbare ups en downs van spanning optreden, zijn ze niet gelijk.
Ik heb gemerkt dat alles wat een stroomverbruik van het 12V-systeem veroorzaakt, een periode van "opladen" kan veroorzaken die optreedt na de momentane daling. Het ontgrendelen van een deur, het openen van de achterklep, het openen van de frunk, enz., kan een korte sprong in de spanning naar het bereik van 14.x voor beide batterijen veroorzaken en de startaccu zal diepere dips in spanning vertonen aan het begin en einde van het "evenement". Ik heb de apparaten nog niet lang genoeg geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat mijn waarnemingen de hele tijd correct zijn. Het zal interessant zijn om te zien wat deze onthullen. Misschien hebben anderen dergelijke apparaten al langer geïnstalleerd en kunnen ze inzicht geven vanuit hun waarnemingen.
Met sommige van de monitoring-apps (zoals die voor het merk INEX) kunt u de gegevens (datum-tijd en spanning) exporteren (bijvoorbeeld per e-mail) en dat stelt u in staat om deze op een ander apparaat te onderzoeken. Helaas is dat niet het geval voor de Quicklinks-monitor.
Deze zijn niet gecertificeerd als wetenschappelijk nauwkeurige apparaten. Gebruik ze als een algemene leidraad voor wat er met uw batterijen gebeurt, niet als exacte spanningsmeetapparaten. Ik ontdekte dat de spanningen die ze rapporteerden ongeveer 0,7 volt lager waren dan de "hulpaccuspanning" die in WattCat werd gerapporteerd (gegevens die door de auto aan Jaguar-servers worden geleverd). De apparaten maken een momentopname van de spanningsmetingen en kunnen op elk moment met tienden van een volt variëren, waardoor er rimpelingen in de gegevens ontstaan, zoals u in de onderstaande grafieken kunt zien.
-----------------------------------------
Het monitoren van 12V-batterijen in EV's zou verstandig zijn. Uitvallen kan ertoe leiden dat u strandt, of in de ergste gevallen dat een voertuig in het verkeer stil komt te staan, ook al heeft de tractiebatterij voldoende stroom. Raadpleeg deze thread voor informatie over het omgaan met 12V-batterijstoringen.
What to expect and do with 12V battery failures - pre-MY21
In vehicles made before the 2021 model year, there are two 12V batteries. These are located in the frunk under the center removable panel and easily located by the red caps on their positive posts. The larger battery is referred to as the starter battery. This one is oriented differently from...
Als een kans om een heads-up te krijgen voor een zwakke 12V-batterij en deze te vervangen voordat er een probleem is, kan men bewakingsapparaten toevoegen. Hieronder laat ik zien hoe ik apparaten toevoeg die de spanning en capaciteit van 12V-batterijen bewaken. Ze vereisen een smartphone voor een app die de informatie weergeeft en probleemmeldingen op de smartphone kan activeren. Ze vereisen een Bluetooth-verbinding en locatie toestemming.
Ik heb al apparaten van het merk LNEX in gebruik voor andere 12V-batterijtoepassingen. De app hiervoor is beperkt tot 4 apparaten, dus ik moest er een vinden die een andere app gebruikte (of op de een of andere manier uitzoeken hoe ik twee afzonderlijke kopieën van dezelfde app op één telefoon kon draaien). Ik ging voor goedkoop en kreeg een ander merk, Quicklinks, zoals hieronder weergegeven.
De apparaten (ongeacht het merk) worden geleverd met instructies voor de installatie van het apparaat, de installatie van de juiste app en het gebruik van de app. Lees de instructies zorgvuldig. Ik vond de installatie van het eerste apparaat eenvoudig, maar het toevoegen van een tweede (of meer) apparaat aan de app is misschien niet zo eenvoudig.
Ik heb er eerst een op de startaccu geïnstalleerd, zoals hieronder te zien is. Bevestig met een 10 mm dopsleutel de plusdraad (rode connector) aan de positieve busbar van de accu en de min-draad (zwarte connector) rechtstreeks aan de negatieve poolklem. Deze laatste verbinding omzeilt de BMS om mogelijke interferentie van de ene naar de andere te voorkomen. Modeljaar 2019 wordt getoond. Modeljaar 2021 en volgende zullen iets anders zijn.
Let op de oriëntatie van de positieve aansluiting. Hierdoor kon de rode dop weer op de busbar worden geplaatst (niet afgebeeld). Ik heb de monitor ook verder naar beneden gestopt voordat ik de afdekking weer terugplaatste.
Voor de hulpaccu op voertuigen van vóór modeljaar 2021 bevestigt u de zwarte connector aan de negatieve pool bij de klem voor de massakabel en de rode connector aan de 13 mm moer die de zekeringen aan de positieve poolstang bevestigt. Met deze laatste locatie kan de rode beschermkap weer worden geplaatst. Mogelijk moet u deze een beetje aanpassen aan wat op de afbeelding wordt getoond, aangezien een van de bevestigingsclips van de dop zich in de buurt van deze locatie bevindt. Ik moest de mijne aanpassen nadat ik deze foto had gemaakt.
Ik gebruikte de app om te controleren of het apparaat werkte nadat ik de startaccu-monitor had geïnstalleerd en de installatie-instructies had gevolgd. Daarna installeerde ik de hulpaccu-monitor en gebruikte de app voor de installatie. Misschien wilt u beide monitoren installeren, indien nodig, en vervolgens de app gebruiken. De volgorde maakt niet uit en ik weet niet of het de ene of de andere manier gemakkelijker is.
Nu de apparaten de batterijen bewaken, kan ik de huidige laadtoestand/capaciteit en spanning voor elk van hen krijgen. De app voor deze apparaten (en de INEX-apparaten die ik op andere batterijen heb) kan een grafiek maken voor de spanning van elke batterij voor een dag. De apparaten bewaren tot 35 dagen aan gegevens als u de app om de een of andere reden niet bekijkt (bijvoorbeeld op zakenreis).
Hier is een grafiek van een dag voor de hulpaccu in mijn auto. Links staat de auto in de garage, niet aangesloten op een oplader. Dit was 12,8 V. Een dip naar 12,42 V deed zich voor toen ik de bestuurdersdeur opende. Een stijging naar 14,25 V deed zich voor toen ik begon te rijden. Een dip naar 12,48 V kwam bij mijn eerste stop. Een terugkeer naar 14,1x V gebeurde toen ik het rijden hervatte, maar daalde tot de periode van ongeveer 13 V voor een periode van slaaptijd van de auto. De volgende korte rit stuurde hem naar het bereik van 14.x V met een daling naar 12,9 V toen ik terug in de garage was en hem uitschakelde.
Zodra ik de oplaadkabel aansloot, sprong hij naar 14,1+ V en nam hij vervolgens langzaam af in de loop van de lange oplaadsessie. De dip naar rechts werd veroorzaakt door een korte stroomuitval in het huis (het gebeurt vaak) en u kunt het einde van de grafiek zien die laat zien dat de spanning was gedaald tot wat hij was vóór het rijden en opladen, nadat het opladen was voltooid.
Hier is de grafiek van dezelfde dag voor de startaccu.
Hoewel er vergelijkbare ups en downs van spanning optreden, zijn ze niet gelijk.
Ik heb gemerkt dat alles wat een stroomverbruik van het 12V-systeem veroorzaakt, een periode van "opladen" kan veroorzaken die optreedt na de momentane daling. Het ontgrendelen van een deur, het openen van de achterklep, het openen van de frunk, enz., kan een korte sprong in de spanning naar het bereik van 14.x voor beide batterijen veroorzaken en de startaccu zal diepere dips in spanning vertonen aan het begin en einde van het "evenement". Ik heb de apparaten nog niet lang genoeg geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat mijn waarnemingen de hele tijd correct zijn. Het zal interessant zijn om te zien wat deze onthullen. Misschien hebben anderen dergelijke apparaten al langer geïnstalleerd en kunnen ze inzicht geven vanuit hun waarnemingen.
Met sommige van de monitoring-apps (zoals die voor het merk INEX) kunt u de gegevens (datum-tijd en spanning) exporteren (bijvoorbeeld per e-mail) en dat stelt u in staat om deze op een ander apparaat te onderzoeken. Helaas is dat niet het geval voor de Quicklinks-monitor.